Ediția 2016

Festivalul documentarului românesc a ajuns la final, desemnându-și câștigătorii sâmbătă, 1 octombrie, la gala de premiere București Docuart Fest de la Cinemateca Eforie.

Evenimentul s-a încheiat după 6 zile pline de proiecții ale unor documentare contemporane și unele de arhivă, studențești, de televiziune, de autor, documentar interactiv, radiodocumentare, sesiuni de master class, dezbateri și un tur ghidat care a introdus în festival o  secțiune nouă, necompetițională: „Variațiuni: filme despre oameni și locuri”.

Docuart-ul din acest an a strâns documentare diferite ca formulă estetică, oneste și inventive, cu personaje pe care le ții minte. Mi se pare un an bun pentru documentarul românesc“, spune Ana Maria Sandu, membru al juriului.

Din cele 25 de filme selectate în secțiunile competiționale, juriul a decis că în acest an Marele Premiu Docuart se acordă producției Imagini din vis, în regia lui Sorin Luca, povestea unui personaj cât o lume.

Ca în fiecare an, Juriul competiției a adus o formulă nouă, reunindu-i de această dată pe cineaștii Adina Popescu, Ana Maria Sandu și Laurențiu Damian.

Anul acesta m-au impresionat câteva filme cu un buget mic, aproape no budget, care nu au nicio casă de producție puternică în spate și nu au parte nici de promovare. Și, totuși (sau poate tocmai din acestă cauză) sunt proaspete, oneste, surprinzătoare“, ne-a spus Adina Popescu, membru al juriului.

Câștigătorii secțiunii principale

Pentru  Cea mai bună regie au fost decernate două premii ex aequo, astfel, unul către Doar o răsuflare, regia Monica Lăzurean-Gorgan, iar cel de-al doilea premiu către o neașteptată poveste de dragoste, Angela, regia Botond Püsök.

monica-lazurean

Premiul pentru Cea mai bună imagine a ajuns la documentarul Ultimul căldărar, a cărui regie este semnată de Cosmin Bumbuț și Elena Stancu.

bumbut

Cinema, Mon Amour în regia lui Alexandru Belc – un film avertisment despre condiția cinema-ului de azi – a fost premiat pentru Cel mai bun montaj.

alex-belc

Secțiunea Studențească a avut și ea trei premianți. Pentru Cea mai bună regie a fost desemnat documentarul „End of Summer“, regia Alina Manolache.

alina-manolache-docuart

Documentarul experimental instalație, „Perfection Is Forever“,  în regia Marei Trifu a fost premiat pentru Cea mai bună imagine, iar premiul pentru Cel mai bun montaj a ajuns la documentarul care prezintă o incursiune emoționantă în Serbia și într-un Belgrad care începe să renască, „10:34 to Belgrade“, regia Ioana Grigore.

ioana-grigore

Vasile Arhire a primit premiul pentru Cel mai bun documentar TV pentru producția „Flotant pe strada Ibrăileanu“.

arhire_tvr

De asemenea, un premiu nou pentru Cel mai bun sunet a fost acordat din partea Ines Studio Best Sound pentru filmul 100 de movile (R. Max T. Ciorbă) – proiecția din gala de deschidere – constând în servicii de post producție, anume sound design, pentru următorul proiect al realizatorilor.

max_t-ciorba

Alături de secțiunile competiționale a stat segmentul de focus, dedicat în acest an drept omagiu regizorului Ovidiu Bose Paștina, un maraton de scurtmetraje și un lung metraj, practic toate filmele sale, însoțite de discuții cu Horea Murgu, Cornel Mihalache, Mircea Bunescu, Mircea Florian.

Filme lui Bose, sunt filme reper din toate punctele de vedere, spune Mircea Bunescu, director de imagine.

Un total de 10 premii, peste 80 de proiecții, 2 master class, o dezbatere, un documentar performance, radiodocumentare, 2 cinematografe: Cinemateca Eforie și Cinema Muzeul Țăranului și o mulțime de cinefili care au trecut pragul celei de-a V-a ediții, acesta ar fi rezumatul din acest an al festivalului de documentar exclusiv românesc, Docuart Fest.

București Docuart Fest este organizat de Docuart, fiind co-finanțat de Ministerul Culturii prin programul Acces și de Centrul Național al Cinematografiei în urma selecției la concursurile de finanțare.